Povedený konstruktérský počin ZaikBike nově v test centru
A co že je na tomto vozítku tak pozoruhodného? Pozice jezdce v pololeže už dnes nikoho nepřekvapí. To zásadní je patentovaný systém pohonu kombinující klasické cyklistické šlapání s velmi netradičním suchozemským veslováním. Chcete-li jet pohodičku, šlapete si jako obvykle. Pokud si chcete dát trochu do těla, v rychlosti si přenastavíte pohon na veslování a pohyby jako na veslici, snožmým tlačením do pedálů a současným tahem pažemi za řídítka, ženete kolo vpřed. Ano, do pohonu můžete zapojit i horní polovinu těla. Ruční pohon je navíc na tom nožním zcela nezávislý, takže si můžete vyzkoušet i kombinaci záběru pažemi se šlapáním.
Kromě způsobu pohonu má toto vozidlo ale ještě jednu extra zvláštnost - možnost snadné přestavby z bicyklu o jednom předním 20" kole a jednom zadním 26" kole na tříkolku se dvěma předními 20" koly a samozřejmě i opačně. Mimochodem tato devíza nebyla původně záměrem vývojáře, spíše taková z nouze ctnost. Vozidlo bylo od začátku plánováno jako bicykl, jenže pro veslování je z principu nutné používat nášlapné pedály a jak se ukázalo, rozjezd i jízda v pololeže a ještě naprosto nezvyklým způsobem pohonu a s nohami pevně uchycenými k pedálům, to nebylo nic pro běžného smrtelníka, ale víc adrenalinový sport. Pro snazší veslovací začátky byla tedy vyvinuta modulová přední náprava, zajišťující stabilitu vozidla. Během testování se ovšem náprava osvědčila nejen jako dobrý sluha, ale také jako zábavný parťák, takže zastává plnohodnotnou alternativou k původní přední vidlici. Zde je zároveň na místě zdůraznit, že z důvodu zvýšeného těžiště se v zatáčkách tříkolka velmi snadno překlápí přes vnější kolo, takže je potřeba se hodně naklánět horní polovinou těla do vnitřku zatáčky. O to zábavnější ale jízda je!
Jedinečné schopnosti kola by pochopitelně nebyly realizovatelné bez jedinečných konstrukčních řešení. Mezi ty nejvýraznější patří např. provedení hnacího kluzáku s klikami, jehož přestavbou zvládnutelnou za cca 2 minuty a pouze s pomocí 5mm imbusu vyberete metodu nožního pohonu. Skutečnou technickou perlou bicyklu je ale volnoběžná kladka pro připojení ručního pohonu na podsedlové převodové hřídeli. Po obvodu CNC obráběná spirála pro odvíjení a navíjení tažné šňůry a vratného gumolana, uvnitř plochy broušené na tisíciny milimetru pro okamžitý záběr a naprosto bezhlučný a hladký zpětný chod volnoběžky. Jen si zkuste jak pracuje volnoběžka v zadním náboji vašeho bicyklu.
K toulkám po zdejší mírně kopcovité krajině přijde vhod osazený elektropohon s motorem o výkonu 250W a nadstandartní kapacitou baterie 20 Ah. Elektropohon je naladěný jak pro šlapání, tak veslování a díky nastavitelné míře dopomoci si každý najde svoji komfortní zónu jízdy. Z ostatního vybavení jmenujme převody Shimano SLX, brzdy Avid BB7 a Shimano Deore, hlavová složení Ritchey a BBB (celkem jsou použity 4 kusy), dvoustěnné ráfky Remerx, převodníky Gebhardt a spoustu kvalitních strojních komponentů.
Další informace naleznete na stránce výrobce. Rezervovat testovací jízdu možno zde.