Úvodní stránka > Potápění > Rizika a nehody > Další dva mrtví potápěči v Chorvatsku

Další dva mrtví potápěči v Chorvatsku

Ilustrační foto : archiv Adrex.cz
Reportáž na tn.cz

Od pátku 22.8.2008 probíhala v okolí města Podgora na Makarské riviéře pátrací akce po dvou pohřešovaných českých potápěčích. V neděli pak byla nalezena dvě mrtvá těla v hloubce asi 40 metrů.

Tato smutná zpráva se dnes ráno objevila v médiích, přičemž tomu není ani týden, co jsme na webu psali o další tragické nehodě českého potápěče na ostrově Pag. Vyšetřování obou smutných událostí je teprve na začátku, ale přesto už se začínají objevovat první zprávy o možných příčinách.

U nehody na Makarské riviéře se s největší pravděpodobností jedná o kombinaci nedostatku zkušeností a přecenění vlastních sil. Podle serveru tn.cz se dvojice potápěčů rozhodla při svém posledním ponoru na dovolené překonat hloubku 40 metrů. Pro tento "rekordní" ponor si podle zatím neověřených informací vzali dvě nenastrojené lahve bez automatik, které chtěli pod vodou přehodit a použít jako "stage" nebo záložní zdroj vzduchu. To by vysvětlovalo, proč oba potápěče našli v maximální hloubce blízko u sebe. Každopádně se z posledního ponoru na dovolené stal poslední ponor v životě.

Adrex.cz (24.8.2008) | přečteno: 5872x | komentáře: 23

Komentáře k článku

přidejte komentář

14.02.2009 15:46:35 | Vložil: filip  

ja sem byl v podgore a byl sem maximalne 5 metru pod vodou

14.10.2008 00:45:32 | Vložil: david dm  

Je to smutne co se stalolo a hlavne zustaly tady rodiny tak jak napsala tereza. Ja sam jsem se potapel po celem chorvacku more nadherne. Ale ty takzvane centra tak to je kapitola sama o sobe a hlavne jedno z nejmenovanych center u kterych se deji nejcasteji nehody.Ono tech nehod za posledni dobu je tam cim dal vic a porad na jednom miste.Byli jsem se potapet s tech.potapeci primo na tom miste kde je nasli ale nic zvlasniho se pod vodou nedeje aby zahadne zemreli dva potapeci najednou. Jen na ten vzduch v tech flaskach je nekdy hodne zajimavy jo i ti chorvacti pruvodci taky, kamaradi jim rikaji rychlo kvasky. Ja sam si myslim ze byl problem se vzduchem jinak to neni mozne aby se oba najednou utopily opravdu ne. Nejsou tam proudy ani vyri nic takoveho. Co nas jen napadlo ale to zalezi na tom jak dlouho se potapeli pred tim a jak hluboko a jake byli prestavky mezi ponory vice by napovedela pitva a rozbor hlavne krve (azot) kolik? jestli se potapeli kazdy den dvakratdene priblizne tyden v kuse tak mohlo dojit k tomu ze mnostvi azotu v krvi po potapeni se kumuloval a nemel cas vyprchat. Potom se stane to co zadny potapec nechce zazit azotova narkoza ktera mohla byt tak silna ze clovek strati vedomi ale zase u dvou? Pisu to protoze je to opravdu zahada. Ja sam mam takovou zkusenost kdy jsem pracoval v dive centru a dene se potapel s lidma a sam jsem portom dostal narkozu v 35m. Byla tak silna ze nebyt kamarada tak tady dnes ty radky nepisu. Jen jsem stacil ukazat a potom se probral na lodi s maskou na obliceji.Po konzultaci s lekarem a rozboru krve dosli k zaveru ze takove mnostvi azotu v krvi byl slozilo i slona.Nastesti jsem to presel bez nasledku jen jsem stravil asi 6hodin v barokomore pry pro jistotu. Chtel jsem tim trosku priblizi to ze muzete dodrzovat limity, predpisy a presto se to muze stat. Nas organizmus je slozita chemicka tovarna a ono limity jsou orientacni a psychika hraje taky velkou roli.Muj kamarad DM takove stesti nemel diky nadmernemu azotu v krvi ochnul a ted se uci chodit a to zadnou nehodu nemel jen pouzival pocitac pro sportovni potapece coz znamena ze jestli se chcete denne potapet tak je bezpecnejsi pouzivat pocitace vissich trid. Je to me doporuceni a hlavne velice pomale vystupy na hladinu od tech.potapecu jsem se dozvedel napriklad to ze nejvice zalezi na poslednich 5m metrech cim pomaleji tim lepe pro vas. Napsal jsem to se protoze si myslim ze to zde patri a jsem take toho nazoru aby se takove nehody podrobne rozepisovali pro pouceni pro druhe. Me samotneho by opravdu zajimalo co se tam odehralo ze oba dva zemreli. Jo a panove nikdo tady nenapsal ze ti dva si brali flasky bez automatik ze je menily oni tam zustali na puvodnich. to je ten problem. Taky nechapu co stim chteli delat ale predpokladejme ze ne to co si vsichni myslime a pokud ano tak v tom pripade to byly opravdu magori!

11.09.2008 20:38:06 | Vložil: pepa  

Chtěl bych se připojit k názoru, že chybí nejen zveřejnění nehod a hlavně rozbor jejich příčin pro poučení široké potápěčské veřejnosti . Svého času byl velmi propracovaný systém v letectvu. Každý předpoklad LN (letecké nehody) a samotná LN byla podrobně vyšetřena co do hlavních a spolupůsobících příčin a také po ukončení vyšetřování zveřejněna pro potřeby letecké veřejnosti. Na to v současné době navazuje Ústav pro zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Ten řeší předpoklady LN a nehody nejen profesionálů, ale i rekreačních pilotů, parašutistů, aeroklubů apod. Vzhledem k masovému rozvoji potápění v posledním desetiletí by bylo vhodné v rámci Svazu potápěčů ČR zavést systém, který by posílil zejména informovanost široké potápěčské veřejnosti a tím posílil i prevenci.

10.09.2008 08:18:43 | Vložil: Tereza  

Ti kluci byli moji známí,je to pro rodiny velká tragedie,hlavně proto,že po nich zůstali malé děti.Martin se potápěl teprve od jara a Honza asi 3 roky.Zatím se vše ještě vyšetřuje,až se dozvím něco nového napíšu vám,a to hlavně proto aby se takovéhle neštěstí co nejvíce eliminovala,aby si jiní co s potápěním začínají z toho vzali ponaučení a měli k moři větší respekt.Já osobně miluju moře a "pouze šnorchluju",ale jít se podívat dolů na ty krásy tam ,na to nemám odvahu,všichni jejich příbuzní,kamarádi si kladou otázky co se mohlo stát a i mě to pořád trápí,takže pokud bude něco nového napíšu...

08.09.2008 11:03:46 | Vložil: Josef  

Nevíte někdo něco nového ? Nechce se mi věřit, že dělali takové zhovadilosti, jak se tu píše.

05.09.2008 22:12:34 | Vložil: Ivan  

Zdravím všechny v této diskuzi. Obávám se, že počet podobných tragických nehod bude v budoucnu pravděpodobně ještě narůstat. V době před dvaceti a více lety bylo potápěčů ve srovnání s dnešním počtem jen pár. Dřívější absence kvalitního technického vybavení byla nahrazena kvalitnějším několikaměsíčním výcvikem v tehdejším svazarmu. Ne, jako dnešní, v mnohém případě, rychlokurzy. Tím se nechci dotknou nikoho, kdo mo potápěčský výcvik, jako živnost. Pod vodu lezeme každý sám za sebe a případné chyby, jsou našimi chybami. Každý může někdy udělat chybu, ale jde o to, aby nebyla poslední v životě, a aby se z ní mohl dotyčný poučit. Bylo by nannejvýš prospěšné, kdyby se na potápěčských stránkách objevil nějaký fundovaný rozbor každé závažnější nehody. Omlouvám se za délku komentáře.

29.08.2008 15:49:35 | Vložil: Petr  

Karel:Přesně to si myslím taky.Ale v Chorvatsku už jsem potkal i horší "potápěče".Co je tak občas vidět za sebevrahy, rozum mi zůstává stát.

27.08.2008 23:45:31 | Vložil: Karel  

Všichni se tady s tím hrozně mažete. Jestli si někdo vezme do vody náhradní flašky bez automatik, tak je to magor a hotovo !!!

26.08.2008 16:47:42 | Vložil: David  

Určitě je dobré tomu dát čas, ale všimni si, že na většinu nehod se časem zapomene a už se k nim nikdo nevrací. My tady můžeme rozebírát co chceme, ale co by myslím všechny zajímalo jsou fakta. Kolik zbylo v lahvích, data z počítače, max. hloubka a další informace, ze kterých je možné poskládat průběh neštěstí.

26.08.2008 07:58:38 | Vložil: Novas  

Bavit o nehodach urcite ano, je to dulezite, ale uz jen z etiky vuci pozustalym by mozna bylo vhodne trochu pockat a pak se k tomu vratit, vim o cem mluvim, zazil jsem to ale slo o jiny typ nehody, nicmene konec stejny. Rozeberme to dopodrobna, poucme se z toho, o tom to je, ale treba jako to maji na strankach potapeckych.
Novas

25.08.2008 20:30:49 | Vložil: Tom  

A tady je otázka,kdo ti ty informace dá a nepamatuju se,že by o nějaké nehodě byla napsaná zpráva,že to bylo tak nebo tak,stejně si každý potápěč udělá úsudek sám ať je zkušený nebo né

25.08.2008 20:17:01 | Vložil: David  

Na kartičkách z plastu přece nic nezáleží. Nehody tady byly a vždycky budou. Zvlášť, když každoročně absolvuje kurz potápění dalších pár set nováčků. Co mi ale začíná vadit je neochota se o nehodách bavit. Jakoby to kazilo "kšefty". Nejlepší způsob jak předejít spekulacím, je včasné a objektivní zveřejnění informací.

25.08.2008 20:13:16 | Vložil: Tom  

Plně souhlasím s Davidem,aby byla každá potápěčská nehoda pokud to půjde ,pořádně probrána na těchto stránkách a je fakt,že se stršně špatně shánějí informace a taky kolik lidí to čte

25.08.2008 20:06:48 | Vložil: Tom  http://www.seznam.cz

Jaké vůbec měli licence,že si chtěli udělat svůj osobní rekord,ale podle toho, jak měli "nastrojené" stage usuzuju,že o hloubkových ponorech neměli ani páru.Hlavně aby jsme se dozvěděli co se asi mohlo stát,stejně to budou pouze spekulace.

25.08.2008 20:01:24 | Vložil: zr  

to david- díky
to guest- nešlo o cenzuru, sám jsem to prakticky chtěl. Doufám, že to byl nechtěný omyl.:-)

25.08.2008 18:31:22 | Vložil: David  

Re : Guest
Odstraněn byl pouze komentář, který sem někdo nakopíroval z potápěčské konference a navíc jej podepsal cizím jménem. Takže žádná cenzura ani kontrola. A s názorem na diskuse o potápěčských nehodách souhlasím, je potřeba o nich psát, jen se poměrně komplikovaně získávají informace. David

25.08.2008 17:54:53 | Vložil: Guest  

No snad tady nechcete začít cenzurovat příspěvky??? Každá diskuse, i o nešťastnejch záležitostech, je lepší, než mlčení a zatloukání. Kde jinde už se má člověk poučit, než z chyb ostatních. Jestli někdo udělá kravinu pod vodou, tak je potřeba to napsat a hlavně dostat mezi lidi, jinak ji za čas někdo zopakuje. Takže proč nešťastná diskuse???

25.08.2008 17:36:44 | Vložil: David  

Re : zr
Ahoj, příspěvek jsem právě odstranil. Ten stejnej jsem četl už dopoledne na konfeře a asi ho někdo nakopíroval jako novou informaci do diskuse. David

25.08.2008 15:16:43 | Vložil: zr  

Nerad vstupuju neštastně do neštastné diskuse, ale příspěvek pod mým jménem ze 14,22 jsem tam nevkládal, resp. nevím jak se tam dostal- posílal jsem pouze citaci na konferu scuba.cz, takže nechápu, kdo to zkopíroval.Každopádně ta informace není ode mně, je pouze přeposlaná. Omlouvám se.

25.08.2008 15:08:46 | Vložil: Jirka  

Přehazovat automatiky pod vodou? To jde? No podle výsledku asi moc ne

25.08.2008 13:07:17 | Vložil: Jirka  

Ahoj, už se ví něco bližšího? Nechápu totiž, co se musí stát, aby pod vodou zůstali oba dva. Ví někdo, jestli jim zůstalo něco ve flaškách?

24.08.2008 20:47:34 | Vložil: Milan  

Omyl.Po zaplacení spec.povolení se může potápět samostatně bez doprovodu !

24.08.2008 20:23:51 | Vložil: Jindra  

Jak je možné že je hledali tak dlouho a kde se v té době nacházel doprovod bez kterého se v Chorvatsku nesmí potápět.Přeci se nešli potápět sami.

 

Přidejte komentář


Nepoužívejte HTML značky, jen text.

Zaokrouhlete (45.8 + 16.3) *