Dachstein klettersteig

Výška : 2.997 m.n.m.
Jištění : Ano (lano)
Autor : Vladimír Holeček

Po prvním pokusu, který díky počasí dopadl nezdarem, jsme se opět vypravili na horu Dachstein v Rakousku. Z časových důvodů jsme tentokrát vypustili výstup klettersteigem Johann a soustředili jsme se na vrcholovou část opatřenou také železným jištěním. Nástup do stěny (viz.foto), je na konci ledovcového pole a je k němu vychozená cestička. Prvních deset metrů výstupu je téměř bez jištění a to úmyslně. Stejně to totiž vypadá těsně pod vrcholem, kde končí železné lano a je zapotřebí využít lana vlastního. Nenáročný "kletter" dosahuje převýšení asi 300 metrů na vrcholek ve výšce 2.997 m.n.m. a je vhodný i pro začátečníky. Délka celého výstupu i s návratem je přibližně 3 hodiny a hodinku vám zabere přesun od lanovky a zpět. Z vrcholku se Vám naskytne jedinečný pohled na okolní hory a při dobrém počasí i na vzdálenější a podstatně vyšší vrcholky Alp.

Pro samotný výstup budete potřebovat klasický klettersteigový set, který Vám zapůjčí například v Hudy sportu, pevnou obuv, sedák, přilbu a pro tuto trasu i 20 metrů jistícího lana. Měli by jste mít základní znalosti lezení a jistících technik, které se Vám budou hodit v úseku asi 100 metrů pod vrcholem, kde končí klasický kletter. Viděli jsme zde několik lidí, kteří výstup podcenili a v závěrečné části byli zcela závislí na pomoci ostatních lezců. Zjistěte si také odjezd poslední lanovky, protože sestup po svých bývá velmi náročný. V letních měsících je Dachstein cílem mnoha turistů, a proto může být na trase dosti plno. Po zdolání Dachsteinu můžete navštívit horskou chatu, kde na Vás čeká občerstvení a krásný pohled dolů na kletter Johan a jeho téměř kilometrovou stěnu. Ceny nejsou zdaleka nedostupné.

Adrex.cz | přečteno: 12952x | komentáře: 15

Komentáře k článku

přidejte komentář

27.06.2011 07:00:52 | Vložil: Domaneni  

Dobrý den,
o prázdninách se s kamarády chystáme zdolat Dachstein, ale někteří ze skupiny si nechtějí půjčovat vybavení v ČR. Že uvidí až na místě, jestli se jim bude chtít. Chtěl bych se vás zeptat jak je to s půjčovaním vybavení na místě?? Jestli s tím máte nějaké zkušenosti a zda je to vůbec možné??

Díky Domaneni

31.05.2011 08:33:48 | Vložil: Pepa  

Jo, Jiřík to dal rychleji než kdo jiný. Stránky s kobercovkovým setem už nejsou. Ani Jiřík už není. Dal to rychleji...

23.01.2011 18:49:54 | Vložil: Zdaslaf Mraskano  

Nechat se vyvézt lanovkou do 2500m.n.m.,jít 45 min.po cestě vyšlapané stovkami lidí ledovcem míjejíc 70-ti leté důchodkyně s trekovými holemi,zdolat skálu obtížnosti strmějšího schodiště a rychle na poslední lanovku neboť zlézt pár menších skalek a jít 2 hodiny pěšky z kopce bývá velmi náročné je úctyhodný výkon.Gratuluji Vladimíre

04.01.2010 17:45:00 | Vložil: sax  

No, já hlavně nechápu, kde se vzalo těch 3004m. Když já tam byl v říjnu 2008 měřil Dachstein 2997m. Lano o kterém píšete bylo na Johannu pod zmrzlým sněhem a jištění svým bylo namístě. Pro chlapáky s kobercovkou doporučuji vyzkoušet si toto na umělé stěně s pádem minimálně 3 metry (vzdálenost uchycení ocel. lana). Osobně bych do toho nešel. Až zkusíte pořádnou ferratu a budete mít pod sebou pár set metrů vzduchu, oželíte těch pár set korun za set. :-)

22.08.2009 20:23:10 | Vložil: Michal  

tak mi přijde ze krom jirky jste byli vsichni maximalne na klettersteigu.blaboly o nejistení to snad ne? tak stací jen cist pise ze set není treba na obtíznost a-b ale na johann pochopitelne ano a jestlize nekdo potrebuje set a sedák na a-b nema na johannu co pohledavat jinak musim souhlasit ze je obtíznost nadhodnocená i HTL je uvádena jako extremne tezka a ve skutecnosti to az takovej extrem nejni je to porad jen ferrata a da se pridrzet lana jinak i zde jsem jiz nekolikrat potkal nekoho bez setu jen v lezkach ale to uz nejni opravdu pro kazdeho ale v obtiznosti a-b jsem potkal cestou dokonce i strazce parku oaev a i ti nemeli ani sedák tak neplácejte nesmysli a radsi ladte kondici at vám pak neco co je pro vetsinu normalni vylet zbytecne neprijde ze jste absolvovali nadlidskej vykon.lezec se bezne pohybuje bez zajistení v lehkem terenu podstatne vyssi obtiznosti nez je a-b na ferratte a taky se nad tim nikdy nikdo nepozastavoval tak proč tolik křiku najednou.

13.08.2009 09:14:25 | Vložil: Jarda  

Asi si moc nerozumíte. Ferrat na Dachstein je několik. Je otázkou, kterou kdo popisuje. Proto se názory na obtížnost liší. Lezl jsem 8.8.2009 klettersteig Johann. Vede jinudy než před třemi léty a můžu s čistým svědomím říci, že se jedna o jednu z nejtěžších zajištěných cest v Alpách. Mimo nástupu k ferratě. Ta je nejištěná a také poměrně náročná. Rozhodně bych ji ani okamžik nepodceňoval. Viděl jsem dost lidí, kteří přecenili své schopností. Návrat dolů zpět byl výsledkem.
Jinak je to dost o adrenalinu a zkušeným borcům vřele doporučuji. Bláboly o nejištění neberte vážně.

07.07.2009 22:23:37 | Vložil: Martin  

Popis asi už neodpovídá skutečnosti. Včera jsem se vrátil z Dachsteinu a od ledovce vedou dvě cesty - jedna s 10m začátkem bez jištění a druhá s jištěním "od země".Potkají se asi 100m pod vrcholem a pak drát pokračuje až na vrchol. Není potřeba vlastního lana!! Ferata je lehká a zvládnou ji i začátečníci s pomocí zkušeného feratisty. Lidí tam bylo opravdu hodně.

27.08.2008 16:08:00 | Vložil: Tomáš T.  

Dělaným setem v předchozím komentáři jsem samozřejmě nemyslel dlouhou smyčku a kobercovou pásku!

27.08.2008 16:04:13 | Vložil: Tomáš T.  

Až na tebe spadne kámen, tak pochopíš, na co je dobrý set. Jinak kupovaný set je výrazně lehčí než dělaný. Navíc ho nikdy neuděláš tak, aby byla brzdná síla podle norem UIAA a levněji tě to taky nevýjde. Zrovna v Johannovi bych se jistil poctivě, jelikož nad Adlerhorstem je suťové pole, odkud na tebe předlezci sházejí šutříky. Jeden mi přistál vedle ruky a zůstal po něm smrad jak po výstřelu z revolveru ;-)

26.06.2008 18:39:08 | Vložil: honza  

jirik ma evidentne vyšinuto a nejspis nikdy nebyl na ferate

17.07.2007 23:28:46 | Vložil: Paco  

Pivo za 6 Euro je shit. Smyčka ovázaná páskou je shit. Lidičky, na skále nepotřebuju pivo, ale zároveň se tam nebudu motat páskou jakou dement. Kdyby si viděl následky podobnejch výmyslů, tak by tě přešly sebevědomý keci. Trošku respekt kamaráde.

17.07.2007 16:01:26 | Vložil: Baker  

ano, ceny jsou přímo nedostupně nedostupné! pokud Ti pivo za 6 euro připadá dostupné, tak bych tě chtěl za mecenáše
Baker

17.07.2007 15:30:53 | Vložil: Jiřík  http://www.hlubina.com/jiri/dach/img00003.jpg

Ahoj ! hele nedovedu si představit na co by jsi používal lano na feratách. Když lezeš po žebříku taky se jistíš lanem ? ja ne...nepřipádam si u toho jako hazardér...kdyz sebou táhnes lano, mačky a cep maximálne budes pomalej a polezes to celej den...přesně lidi s tímhle vybavením jsme potkávali a musím říct že byli pro ostatní smrtelně nebezpeční... a ponaučeni pro ostatní...vykašlete se na drahý ferratový set a vyrobte si ho sami..stací dlouhá smyčka a kobercová páska....smyčku několikrat přehněte a pevne svažte páskou...obrázek viz odkaz níže....v případě pádu se páska přetrhá a to spolehlivě ztlumí váš pád...
J.
odkaz:
http://www.hlubina.com/jiri/dach/img00003.jpg

16.07.2007 11:52:03 | Vložil: Zbyněk Zikl  

Milý Jiříku
když jsem si přečetl tvou reakci tak mě napadli dvě věci:
a) blahoslavení chudí duchem
b) doufám že mě svým postojem k jištění se na ferratách nedostaneš do situace abych ti musel půjčit svoje lano.
Přeju ti hodně zdraví a dožij se vysokého věku.

15.07.2007 20:33:51 | Vložil: Jirik  

To jsou ale bláboly, stanice lanofky, ferrata johan+polo ferrata na hoher dachstein+dolu ferrata podle lanofky, stanice lanofky - to cele se da stihnout za 9h..... osobne jsem vyzkousel....do tmy zbyvalo 5h rezervy .....pro vystup na hoher dachstein neni potreba zadny ferratovy set (je to cca 50m obtiznost a-b)...ten je treba jen pro johana..a to jen na nekterych usecich....tohle co napsal plati mozna pro 150 kilovy borce nebo pro duchodce.....
J.

 

Přidejte komentář


Nepoužívejte HTML značky, jen text.

Zaokrouhlete (33.8 + 19.1) *